گردشگری سلامت خدمات را در سه بخش درمان، دوران نقاهت و سلامت روانی ارائه می‌کند

رئیس اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: گردشگری سلامت با هدف ارائه خدمات در بخش گردشگری برای افرادی که در سه بخش درمان، دوران نقاهت و آرامش و سلامت روانی به منطقه‌ای مشخص سفر می‌کنند، شکل گرفته است.

به‌گزارش میراث‌آریا، جواد عبدالهی گفت: در زمینه گردشگری سلامت در چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های خوبی وجود دارد اما اقدامات پررنگی در این خصوص شکل نگرفته است.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: با وجود این به‌تازگی با مجوزهایی که دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد دریافت کرده زمینه برای جذب بیماران بین‌الملل در چهارمحال و بختیاری فراهم شده است.

عبداللهی به ظرفیت‌های استان در حوزه دوران نقاهت بیمار و استفاده از طبیعت و آب و هوای مناسب آن اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت استان در حوزه گردشگری سلامت، آب و هوا و طبیعت بکر این استان بوده که برای دوران نقاهت بیماری و دوری از هیاهوی شهرنشینی بسیار مناسب است.

او یادآور شد: به‌طور نمونه روستای معدن در دهستان مشایخ کیار یکی از ظرفیت‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری در حوزه سلامت است که آب گرم این روستا جنبه درمانی دارد و اگرچه گسترده و بزرگ نیست اما می‌توان از آن به‌عنوان یک جاذبه توریسم درمانی استفاده کرد.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با توجه به ظرفیت طبیعت و آب و هوای مطبوع، این استان می‌تواند به‌عنوان استان مکمل برای کلان‌شهرهای اصفهان و فارس قرار گیرد و بیماران پس از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در این استان‌ها دوران نقاهت خود را در چهارمحال و بختیاری سپری کنند.

او با اشاره به ناکافی بودن مجتمع‌های اقامتی و تفریحی در چهارمحال و بختیاری گفت: این در حالی است که برای پذیرش بیماران بین‌الملل و گردشگران داخلی مجتمع‌هایی در نقاط مختلف استان از جمله کوهرنگ، چغاخور، مشایخ و سامان وجود دارد که می‌تواند تا حدی نیازها را پاسخگو باشد.

عبداللهی تأکید کرد: ۲ دفتر خدمات گردشگری و مسافرتی در چهارمحال و بختیاری مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را دارند و آموزش‌های لازم را از سوی مرکز فرا گرفته و می‌توانند در جذب گردشگران بین‌الملل فعالیت داشته باشند.

او افزود: اگر چه در حوزه گردشگری سلامت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری و دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد نقش مهمی دارند اما سایر دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند تحقق این مهم را تسهیل کرده و نقش‌آفرینی کنند.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به‌طور کلی گردشگری یک مقوله چند وجهی بوده که برای رشد و شکوفایی آن در وهله نخست نیاز به زیرساخت‌های مناسبی از جمله راه‌آهن، فرودگاه فعال و محورهای ارتباطی چهار خطه و ایمن است.

او یادآور شد: در کنار زیرساخت راه و حمل‌ونقل مناسب، باید مجتمع‌های تفریحی و گردشگری باکیفیت و در سطح بین‌الملل در چهارمحال و بختیاری ایجاد شود که در این رابطه نیاز به ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

عبداللهی اضافه کرد: این در حالی است که شرایط موجود در چهارمحال و بختیاری و نبود مشوق‌هایی مانند معافیت مالیاتی، درگیر کردن سرمایه‌گذار در کاغذبازی اداری و طولانی کردن صدور مجوزها باعث شده تا بخش خصوصی در این رابطه حضور کمرنگی داشته باشد.

او گفت: اطلاع‌رسانی و تبلیغات از دیگر الزام‌ها و بایسته‌های رونق گردشگری در تمامی ابعاد از جمله گردشگری سلامت است که در این رابطه می‌طلبد دستگاه‌های فرهنگی وارد میدان شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061000573
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha